متن مقدمه مقاله:

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست مقاله:

شناسنامه فیلم:

  • نام فیلم: مرد عنکبوتی ۳ (Spider-Man 3)
  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: سم ریمی
  • تهیه‌کننده: اِوی آراد
  • فیلمنامه‌نویس: سم ریمی، ایوان ریمی، آلوین سارجنت
  • بازیگران اصلی: توبی مگوایر، کیرستن دانست، جیمز فرانکو
  • موسیقی: کریستوفر یانگ
  • تولید کننده: مارول
  • کشور: آمریکا
  • هزینه فیلم: ۲۵۸ میلیون دلار
  • فروش گیشه: ۸۹۴ میلیون دلار
  • امتیاز (IMDB): 6.3

تیزر فیلم:

advanced divider

خلاصه داستان:

اوضاع شهر خوب شده و مرد عنکبوتی محبوب همه‌ی مردم است؛ تا اینکه یک مورد جدید در شهر دیده می‌شود. یک زندانی که ناخودآگاه تحت‌ تاثیر آزمایشی خطرناک قرار گرفته و قابلیت تبدیل به شن را پیدا کرده، در تلاش است از اموال دولتی دزدی کند.

از طرف دیگر، هری آزبورن که مرد عنکبوتی را در مرگ پدرش مقصر می‌داند، در پی گرفتن انتقام از پیتر است.

در این گیر و دار، یک موجود هم‌زیست پلید که از یک شهاب سنگ سقوط کرده به زمین راه پیدا کرده، به سراغ پیتر می رود و علاوه بر تغییر دادن رنگ لباس عنکبوتی او، اخلاق و منش او را از خیرخواه به شرور تبدیل می‌کند…

نقاط مثبت

نقطه‌قوت‌های داستانی اثر

۱. ایجاد تعلیق و غافلگیری در آینده با فراموشی موقّت هری آزبورن

۲. شخصیت پردازی طنز آقای جیمسون

۳. رقابت پیتر و ادی در خبرنگاری که زمینه را برای تقابل آنها در دو نقش دیگر (مرد عنکبوتی و ونوم) فراهم کرد.

  1. ایده‌های مبارزه‌ی مرد عنکبوتی (مثل اسکیت سواری با در کنده شده ی کامیون)
  2. شخصیت‌پردازی جالب پیشخدمت رستوران
  3. ویژگی‌های مرد عنکبوتی سیاه، چه از نظر قدرت و چه از نظر تفاوت اخلاق تنوّع جالبی ایجاد می‌کرد.
  4. ایده‌ی غرق‌کردن مرد شنی در آب
  5. تقابل پیتر (سیاهپوش) با هری که از جنس تقابل دو ضدّقهرمان بود، متفاوت جلوه می‌کرد.
  6. دیالوگ‌های مرد عنکبوتی سیاه، قوی بود و حس متفاوتی خلق می‌کرد.
  7. ایده‌ی استفاده از شن‌های اطراف مرد شنی در جدال پایانی فیلم
  8. ایده‌ی استفاده از موسیقی برای جداسازی موجود سیاه از ادی توسط مرد عنکبوتی

نقاط منفی

نقطه‌ضعف‌های داستانی اثر

  1. ورود موجود سیاه هوشمند از طریق شهاب سنگ، توجیه نداشت و جالب نبود.
  2. ایده‌ی مرد شنی، به اندازه‌ کافی توجیه نداشت. (چطور نفس می‌کشد؟ چطور لباس هایش به شن تبدیل می‌شوند؟!)
  3. ونوم از کجا سوابق مرد شنی را می‌دانست؟ و از کجا می‌دانست مری‌جین نامزد پیتر است؟

جمع‌بندی:

مرد عنکبوتی ۳، نقاط جذابی داشت؛ اما دقیقاً همین نکته به ضررش تمام شد. چون خط داستانی و روایت منسجم را از او گرفت.

مهم ترین ایده در مرد عنکبوتی ۳، اصل ایده ی مرد عنکبوتی سیاهپوش (نه ایده ی شهاب سنگ) بود و تا حدی توانست بار انتهای فیلم را به دوش بکشد.‌

advanced divider

بریده فیلم‌ها:

نماهای الگوی سینمایی اثر

پیتر از دست هری آزبورن، فرار می کند.

اکشن ویژه؛ مبارزه هری آزبورن با پیتر در لباس عادی

️تا الان همه عادت داشتن مبارزه‌ی یه شخصیت ابرقدرت رو توی لباس خاص خودش ببینن. اما توی این سکانس، خلاف عادت اتفاق افتاد. ️حتی سکانس، با غافلگیری و روی موتور شروع شد. اینها همه به وخامت اوضاع اضافه می کنه.

عکس یادگاری دختر فلینت مارکو روی شن

احساسات درونی؛ انگیزه مرد شنی برای بلند شدن

️ناراحتی و سختی ناشی از تغییر که با ناتوانی تو برداشتن یادگاری دخترش بیشتر میشه. (به شدت مخاطب احساس همذات پنداری می کنه.)
️حواستون بود ۳ ضرب پیانو چه کرد با احساس صحنه؟!!
️همراه با اراده و تصمیم گرفتن مرد شنی، موسیقی به تناسب اوج می گیره.

مرد عنکبوتی در خیابان روی شن ها ایستاده

اکشن ویژه؛ مبارزه مرد عنکبوتی با مرد شنی در کامیون

نگاه کردن راننده از آینه ایده‌ی خوبی بود. با اینکه مرد شنی رو قبلاً دیدیم، جمع شدن و ایجادش روی کامیون و سایه اش، حس ترس رو القاء می کنه. ️ایده‌ی اسکی سواری با فلز کامیون با عقبه‌ی طنز و ماجراجویی که از مرد عنکبوتی می شناسیم، تناسب داشت و اجرا شد.

مرد عنکبوتی با لباس سیاه، در شیشه پنجره یک برج، خود را می بیند.

ایده؛ مرد عنکبوتی سیاهپوش

رنگ سیاه به عنوانی نمادی برای جدیت، قدرت و به نوعی تیپ کلاسیک محسوب می شود. این نوع لباس با ترکیب قدرت مبارزه‌ی بیشتر، جذابیت خاصی ایجاد کرد.

پیتر پارکر جعل ادی براک را برملا می کند.

اکشن ویژه؛ تغییر موقعیت در گفتگوی پیتر و ادی براک

️هری همیشه مثل بقیه‌ی آدما بوده و ویژگی خاصی نداشته. اما یه دفعه کاری می کنه که متفاوت از ذات همیشگی اش هست. پس میشه غافلگیری. میشه انتظار و ترس از اتفاقی که در آینده ممکنه بیفته.

هری آزبورن برای پیتر نقشه می کشد.

اکشن ویژه؛ نمونه ای از القاء غیر مستقیم قدرت

️هری همیشه مثل بقیه‌ی آدما بوده و ویژگی خاصی نداشته. اما یه دفعه کاری می کنه که متفاوت از ذات همیشگی اش هست. پس میشه غافلگیری. میشه انتظار و ترس از اتفاقی که در آینده ممکنه بیفته.

پیتر در لباس مرد عنکبوتی سیاه، با هری آزبورن مبارزه می کند.

اکشن ویژه؛ مبارزه پیتر (مرد عنکبوتی سیاه) با هری آزبورن

ویژگی های اخلاقی و ظاهری مرد عنکبوتی سیاه، در عین سیاه بودن، شمّی از قدرت دارد و با ویژگی های پیتر عادی تضادّ ایجاد می کند. مرد عنکبوتی سیاه، حرص مخاطب از کتک زدن دشمنان و ضدقهرمان ها را کامل ارضا می کند و این نقطه‌ی مهمی در جایگاه شخصیتی اوست. ادای ترس درآوردن پیتر جالب بود.

مرد عنکبوتی ناامید و تحت فشار

احساسات درونی؛ لحظات آخر مرد عنکبوتی

غافلگیری در حمله ️تغییر و تحول شدید در قدرت دو طرف مبارزه (پاره شدن ماسک مرد عنکبوتی) ️ایده ی خبرنگار و مجری خیلی خوب و به موقع استفاده شد. (باعث شد اتفاق، باورپذیرتر بشه.) ️احساسات صحنه با کمک موسیقی، خوب از آب درآمد.

نویسنده مقاله:

سید محمدحسین موسوی

داستان‌نویس | دغدغه‌مند علوم‌انسانی | بلاگر ادبیات‌داستانی‌ و سینما
صفحه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید